PETALING JAYA, 26 Ogos – Selepas empat tahun mentadbir Selangor,
Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) didakwa gagal menepati janji untuk memberikan air
percuma kepada penduduk yang menggunakan meter pukal seperti flat kos rendah
dan pangsapuri.
Semalam, satu demonstrasi secara aman yang dilakukan oleh penduduk
di Pangsapuri Mentari Court sebagai manifestasi rasa tidak puas hati terhadap
sikap tidak prihatin Kerajaan Selangor dalam pelaksanaan pemberian air percuma.
Selain itu, mereka turut mendesak Kerajaan Negeri membayar
tunggakan untuk tempoh 50 bulan sejak Ogos 2008 sehingga September 2012
sebanyak RM570 dalam tempoh seminggu.
Pengerusi Jawatankuasa Bersama (JMB), Kamarul Azman Kamarudin
berkata, pada pilihan raya umum yang lalu, pakatan pembangkang yang diwakili
PKR, Pas dan DAP melalui slogan Negeri Berkebajikan’ telah berjanji memberi air
percuma kepada rakyat sekiranya berjaya memegang tampuk pemerintahan negeri.
Katanya, Kerajaan Negeri
sepatutnya membayar hutang bagi tempoh kira-kira 50 bulan sejak skim itu
dilaksanakan, dianggarkan berjumlah RM570 kepada setiap isi rumah yang
menggunakan meter pukal.
"Malangnya selepas
diberi mandat, mereka lupa janji. Pelaksanaan pemberian air percuma sebanyak 20
meter padu atau subsidi RM11.40 hanya sekadar melepaskan ‘batuk di
tangga’," katanya pada sidang media.
Beliau berkata, air percuma hanya dinikmati pengguna yang
menggunakan meter individu.
Katanya, penduduk juga telah beberapa kali menuntut Kerajaan
Negeri dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) menukar meter pukal
kepada meter individu namun pelbagai ‘alasan’ telah diterima.
"Sebagai rakyat atau pengguna, kami berasa amat dukacita atas
sikap kerajaan negeri Selangor yang tidak mempedulikan kepentingan dan nasib
penghuni pangsapuri yang kebanyakannya
kurang berkemampuan," katanya.
Sementara itu, peguam yang mewakili mereka, Hasnal Rezua Merican
berkata, berdasarkan janji yang dibuat oleh Kerajaan Negeri dan representasi
berulang kali, terdapat asas undang-undang untuk mencabar Kerajaan Negeri
kerana telah membuat pengharapan yang sah kepada rakyat Selangor bahawa mereka
berhak mendapat air percuma.
“Kita akan mulakan tindakan undang-undang untuk memaksa Kerajaan
Negeri sama ada memberikan air percuma atau pampasan kepada penduduk dalam satu
jumlah yang dirasakan munasabah bagi menggantikan air percuma yang tidak boleh
dilaksanakan," katanya.
Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal
Awam Syabas, Priscilla Alfred memaklumkan, pemberian air percuma hanya layak
diberikan kepada penghuni yang mendiami pangsapuri dikategorikan dalam kod 10.
"Penghuni pangsapuri hanya diberi air percuma selepas proses
migrasi ke meter individu iaitu ke kod 10," katanya kepada Sinar Harian.
Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat
Selangor (GPRS), Datuk Sohaimi Shahadan ketika dihubungi berkata, seluruh rakyat Selangor berhak merasai
segala nikmat daripada janji-janji yang ditabur oleh pakatan pembangkang semasa
pilihan raya umum yang lalu.
"Tiada istilah pilih bulu atau pilih kasih dalam pemberian
air percuma. Kalau cuma tahu berjanji tetapi tidak tahu untuk menepatinya,
lebih baik jangan cuba untuk berjanji," katanya.
Sumber: Sinar Harian Online
No comments:
Post a Comment